קניית ציורים

עמוד הבית
קנייה ציורים ופסלים
זהירות ברכישת אמנות
יגאל תומרקין
משה קסטל
גלריה לאמנות נאיבית
י. קריזה - אוסף בראון
אביגדור אריכא
מרדכי אבניאל
ברוך אלרון
צילום
אדולף הופמייסטר
הזירה - פורום גולשים
הערכות אוספים
רסטורציה - שיחזור
מגזין מכירה פומבית
זכוכית פסיפס
טכניקות באמנות
זרקור על אמן
יעקב רוזנבוים
אתי לב - אתר הבית
אמנות - כתבות
הכל על הכסף
הכל על הזהב
החלפות ! החלפות !
אומנות אפריקנית
אמנות מהקווקז
מקטרות מים מהמזרח
שעונים עתיקים
אריגים קופטיים
זכוכית עתיקה
ארכיאולוגיה
מרכז ארכיאולוגי
כתבי יד מאוירים
עיצוב פנים -מאיה מאי
עריכת וידאו אמנותית
אספנות נשק
אספנות רכב
פורצלן וקרמיקה
תערוכות בישראל
טיולים לאספנים
למכירה - אמנות
למכירה - אספנות
למכירה - ספרי אמנות
יודאיקה
מבזקים
ייעוץ
צור קשר
שולי בורנשטיין וולף
זמירה הינדס-ורטנברג
אביבה נעמן
רותי סגל
נפתלי סלומון
נילי מיליקובסקי
בת שבע החרמוני
ישראל קופמן
להערכות אוספים ועיזבונות: 052-2347063 *** חדש באתר: כתבי יד מאוירים *** חדש באתר: אריגים קופטיים *** עדכונים במדור תערוכות *** לייעוץ לפני מכירה/קנייה/תיקון של ציורים ופסלים: 052-2347063      בדיקה     

מסיכות אפריקניות

 
                                                 מסיכה, שבט איגבו, ניגריה, עץ, פוליכרום.

מסיכה אפריקנית
מאת: אריה בירנבאום
 
המסיכה האפריקנית היא אחת משתי צורות ההבעה החשובות ביותר בתרבות ובאומנות האפריקנית (השנייה היא הפיסול האפריקני). באפריקה, שהיא היבשת השנייה בגודלה בעולם, יש כאלף שבטים ותרבויות, כל אחד עם מסורת שונה, דיאלקט שונה וסגנון אמנותי של עשיית מסיכות (או גילוף פסלים) שונה, שנוצרו לא רק בגלל המרחקים הגדולים של היבשת, אלא בעיקר בשל תנאי הטופוגרפיה המגוונים, תנאי האקלים השונים, הצמחייה והקירבה לאוקיינוס או לנהרות הרבים שחוצים את היבשת. ההשפעה והחשיבות של המסיכה האפריקנית לא הצטמצמו לתרבויות המקומיות ביבשת עצמה, אלא התפשטו ליבשת אירופה, במיוחד בתקופת המפגש עם המגלים, המיסיונרים והסוחרים, מהמאה ה-15 ואילך, והגיעו לשיאן בתחילת המאה ה-20.

האמנים המודרניים, ובראשם פיקאסו, מאטיס, מודליאני, ברנקוזי קליי, ולמינק ורבים אחרים, העריצו את האומנות האפריקנית ובמיוחד את המסיכות האפריקניות בגלל התעוזה, החופש היצירתי, האקספרסיביות ובעיקר בשל ההתנתקות מהחיקוי של הטבע - שהיה במשך מאות שנים אבן היסוד של האמנות המערבית.
חופש הביטוי הצורני, האינסטינקטיביות, הדמיון, המשחק והקסם באמנות האפריקנית היוו מקור השראה לתנועות האמנות החשובות ביותר במאה ה-20, כגון: הקוביזם, הסוריאליזם, הפוטוריזם, האבסטרקט, ובהמשך גם מקור השראה לתחומי אמנות אחרים, כמו אמנות הגוף, הריקוד, המוזיקה, קעקועי הגוף, האופנה והעיצוב המודרני.
 


מסיכה, שבט טקה, זאיר, עץ ופוליכרום.


ההיסטוריה של המסיכות האפריקניות
     
אין לנו הוכחות מתי בדיוק החלו להשתמש במסיכות באפריקה. אבל בציורי הקיר והסלע בחלקים שונים של אפריקה אפשר לראות ציידים לובשים מסיכות דמויות אנטילופה או בת-יענה, ששימשו להם כהסוואה בציד - כבר לפני כ-30,000 שנה. המקומות שבהם השתמרו ציורי הסלע האלה הם הרי הדראקנסברג בדרום-אפריקה; גם בצפון-אפריקה, במדבר סהרה היבש והצחיח, השתמרו ציורי סלע מרהיבים, בהרי טאסילי באלג’יריה, ובאזור טבסטי בדרום לוב.

המסיכה היא הצורה העתיקה ביותר של הסוואה ושינוי הצורה הידועים לנו. כאשר האדם לובש מסיכה, פניו מכוסים, זהותו נסתרת והמסיכה מקנה לו זהות חדשה.
     
עובדה מעניינת: המסיכה העתיקה ביותר בעולם התגלתה בארץ-ישראל. זוהי מסיכת אבן מאזור חברון, מהתקופה הניאוליתית לפני כ-9,000 שנה והיא נמצאת במוזיאון ישראל.
 
סוגי המסיכות האפריקניות

Face Mask - זהו הסוג הנפוץ ביותר באפריקה - מסיכה שלובשים על הפנים ולרוב מכסה את כל הפנים.
Headress Mask - מסיכות שלובשים על החלק העליון של הראש.
Helmet Mask - מסיכות קסדה שלובשים על כל הראש כמו קסדה.
Crest, Forhead Mask - מסיכה שלובשים על מחצית הראש - ובזמן הריקוד - לובש המסיכה מוריד את ראשו כדי שהמסיכה תופנה ישר לעבר הקהל - להגביר את האפקט של המסיכה.
Shoulder Mask - מסיכות שמניחים על הכתף בעיקר בגלל גודלן ומשקלן הרב, כמו נימבה, למשל.
Maskette - אלו הן מסיכות קטנות שלובשים על הידיים, הברכיים או שמים במבנה או על גדר, קרוב למקום שבו נערך טקס הריקוד המסורתי.
      
יש מסיכות רבות אחרות, כאלה שמתנשאות לגובה כמה מטרים, ויש שרוחבן מגיע לכמה מטרים, יש מסיכות שאותן לובשים במשותף כמה אנשים ויש מסיכות שגילפו על סירות, דלתות, מגינים, כלי ציד, תכשיטים וחפצים שימושיים אחרים.
 
אומנות עשיית המסיכות
     
תהליך עשיית המסיכה עבר מדור לדור או דרך כת סודית של מגלפי העץ, או מאב לבן. מגיל רך האמן הצעיר ילטש את אומנותו וילמד את אומנות עשיית המסיכה מאביו או דרך הכת הסודית שאליה הוא שייך. המסורת ותורת הגילוף הן פריביליגיה, זכות שעברה ושהוקנתה למתי מעט ולכישרוניים ביותר בכפר. בדרך-כלל הגילוף של המסיכה נעשה בעץ (למרות שמסיכות באפריקה נעשו גם מחומרים אחרים, כגון ברונזה, שנהב, וחומרים אורגניים). למסיכות רבות הוספו חומרים אחרים להאדרת האפקט שלהן, כגון נחושת, צדפות, ברזל, שערות, עורות, חרוזים ועוד.
      
האמן האפריקני היה חייב לעשות את המסיכה (והפסל) בסגנון ובמסורת שהיו נהוגים בשבט במשך מאות שנים. בניגוד למסיכות שנעשות היום בבתי המלאכה הרבים הפזורים ביבשת בשיטת הסרט הנע - עבור הצרכן במערב והתיירים הרבים הפוקדים את אפריקה - כל מסיכה אותנטית נעשתה בתהליך ממושך שארך שבועות ואף חודשים ארוכים. האמן התבודד מהשבט לעיתים קרובות תוך צום ארוך והתנזרות מחיי מין.
     
גם תהליך בחירת העץ לא היה פשוט - אלא ארוך ומייגע - הגלף האפריקני ראה בעץ יישות חיה וכיבד מאוד את העץ ששימש לו כחומר גלם, ולכן ערך לו תפילות ובקשות סליחה, מנחות הוקרבו על מנת לרצות את רוח העץ על שנאלצו לפגוע בו ולכרות את ענפיו. בדרך-כלל העדיפו האומנים את החלקים הצעירים, שהם פחות קשים לעיבוד, וגם הפגיעה בעץ הייתה קטנה יותר.
     
המכשירים שבהם השתמש הגלף היו פשוטים, כגון, קרדום, סכין או מפסלת, ומדהים לגלות שבאמצעים פשוטים אלה הופקו יצירות בנות אלמוות ומרהיבות ביותר, כפי שאנחנו פוגשים באוספים ובמוזיאונים בכל העולם.
      
הגילוף עצמו נעשה תוך שמירה והיצמדות למסורת והפולחן המיוחדים לכל שבט. לעבודות הוספו חומרים נוספים כגון שמנים, צבעים אורגניים, דם תרנגולות, בוץ וכד’), להגדלת האפקט של המסיכה או הפסל עבור המטרה שלמענה נוצרו.
 
השימוש והטקסים עבורם
נוצרו מסיכות אפריקניות

האמנות האפריקנית אינה מתארת את האדם והחי כפי שעושה זאת אמנות המערב. זוהי בראש ובראשונה אמנות מייצגת ומסמלת. האמן הגר בכפר יודע שמוטל עליו תפקיד מוגדר: להמחיש מושגים רוחניים, ולהעניק להם צורה שתהיה נאמנה למסורת ומובנת לכול. המסיכות שייכות לצורות פולחן דינמיות, לובשים אותן בדרך-כלל בזמן טקס הריקוד כדי לסמל את הפונקציה והפולחן שעבורם נעשתה המסיכה. באפריקה יש הסברים קוסמולוגיים לכל המתרחש על-פי כל שבט ושבט, שחיברו ויצרו את תרבותו של השבט ושהיוו בסיס לסדר ולהרמוניה שבחיי השבט.
      
הרוקד לובש את המסיכה, והצופים יכולים להתחבר עם האבות הקדמונים ועם כוחות-העל דרך המסיכה וטקס הריקוד... כוחם של האבות הקדמונים על-פי האמונה באפריקה מרחף באוויר כל הזמן,
נוטע סדר והמשכיות, ומשפיע על כל פונקציה במעגל החיים.
      
המסיכות האפריקניות שימשו בטקסים רבים, לדוגמה:
טקסים חקלאיים - עבור עונות הקציר, להבאת הגשמים בעונות היובש.
חוק, משפט וסדר - המסיכה היתה שופטת ומענישה (שבט דן למשל).
סמל האבות הקדמונים - למסיכות אלה הוקרבו קורבנות ונערכו תפילות למחילה ולהדרכה.
תקופת ההתבגרות - למעבר מגיל הילדות לבגרות - המסיכות שימשו כסמל למעבר וסימלו נשים יפות ונבונות או דמויות מפחידות, כהתראה לצעירים איך להתנהג במעבר לתקופה החדשה ולאחריות הרבה הרובצת עליהם כבוגרים.
בזמן הלוויות - במיוחד אם נפטר(ה) דמות חשובה, המסיכות שימשו תזכורת שבאפריקה רוחם של המתים תישאר עם השבט לעולם, ותמיד יהיו בקשר עם בני המשפחה בכל מקום ובכל זמן. בכל כפר אפריקני יש שתי קהילות - זו של החיים וזו של המתים - המתקיימות בהרמוניה,
ולכן בני השבט תמיד מפרישים אוכל או שתיה גם עבור האבות הקדמונים שמלווים אותם בדמות המסיכה או הפסל כל חייהם.
     
בניגוד לצבע השחור שרווח בטקסי אבל בחברה המערבית, באפריקה המסיכות ששימשו להלוויות נצבעו בדרך-כלל בלבן, הצבע שבאפריקה סימל בריאות, טוהר, פוריות, חוכמה ויופי. הלבן סימל גם חלב אם, אור, צבע הירח והזרע.
 
שימושים נוספים למסיכות באפריקה
     
בזמן מלחמה, להשגת ולהשראת סטטוס וכוח, תקשורת ואפילו לשעשוע ולהצגה. מסיכות נעשו לרוב כגורם מתווך בין הצופה לכוחות-העל, ולכן לא עשו מסיכות ריאליסטיות (למרות שהיו מוכשרים גם לכך). היות שהמסיכות שמהוות גשר בין האדם לאלוהים צריכות לייצג משהו על-טבעי, חיה או מפלצת דמיונית על-פי המסורת של כל שבט. ולכן, חופש הביטוי האמנותי שהתבטא בחוסר פרופורציות והאלמנטים הגיאומטריים הרבים שבהם השתמשו האמנים באפריקה, נועדו להעצים את ההשפעה הוויזואלית של המסיכה שנועדה להפחדה, לריפוי, למשחק, או כסמל.
     
אם נוסיף לכל מסיכה את האלמנטים האינטגרליים, כמו תלבושות שכיסו את כל הגוף, הצבעים, התיפוף והמוזיקה, הריקוד והאקסטזה שמלווים כל טקס, נוכל לדמיין אירוע מולטימדיה רב-השפעה הן על
חיי השבט והן על כל התרבויות והאמנויות במאה ה-20 ואילך.
 
סיכום

האמנות האפריקנית המסורתית הולכת ונעלמת, ולא רק בגלל תנאי האקלים הקשים, הלחות והשימוש, אלא בעיקר בגלל השפעות החיים המודרניים (הטלוויזיה, הקולנוע, וכלי התקשורת) על אפריקה.מלבד נקודות בודדות אי אפשר היום למצוא מסיכות או פסלים אותנטיים. מחירם של מסיכות אותנטיות הוא גבוה מאוד בגלל נדירותן. מסיכה אותנטית משבט פאנג נמכרה לפני כחצי שנה במכירה פומבית בפריז, במחיר של יותר מ-6 מיליון דולר (המסיכה השפיעה על פיקאסו בעבודותיו המוקדמות).
      
הסוציולוג הגרמני מקס וובר איפיין את התקופה המודרנית כתקופה שהביאה אל סיומו את התהליך שהוא מכנה "העברת הקסם מן העולם" Disenchantment.
     
נקודת המוצא הדתית של האנושות רואה בעולם כמלא קדושה וסוד, עולם הצופן בחובו תופעות יוצאות דופן וחריגות. העולם שבו אנו חיים קורץ מחומרים העומדים לרשות בני האדם, שנועדו להיות מנוצלים, מעובדים ונצרכים על ידו, ואין בהם כל קסם ומסתורין - הם מפורשים עד תום... עולם חומרי ומשולל מסתורין. המסיכה האפריקנית החזירה מעט מהקסם הזה לעולמנו בשל חופש הביטוי, המשחק, הפנטזיה וניתוץ הסדר הקיים תוך הבעת יופי קדמוני ובתולי.
 
ביבליוגרפיה
 .African Masks from the Barbier - Mueller Collection Geneva by: Iris Hahmer - Herzog, Maria Kecskesi Laszlo Vajda, Prestel, 2004.
2. Masks The Art of Expression, edited by John Mack, the British Museum Press, 1994.
3. The Art of African Masks, by Carol Finely Lerner Publication Company, 1999.
4. Facing the Mask, by Frank Herreman Museum for African Art.
 
תודה מיוחדת למר אמנון גרוף (Grof) שחלק מהמסיכות האפריקניות המצולמות בכתבה הן מהאוסף הפרטי שלו - שנאסף במשך שנים רבות בקפידה ובאהבה רבה.
החלק האחר של המסיכות בכתבה הן מהאוסף הפרטי שלי.
כמו כן, תודה לצלם המערכת דמיטרי ספקטור.
אריה בירנבאום - מומחה לאמנות אפריקנית (ואתנית). אספן, מרצה, ומעריך אמנות מוסמך: e-mail: a312@zahav.net.il,  טל. 054-4316623
 



מסיכה דמוית ציפור, שבט האוזה, Horn Bill, ניגריה, עץ, חרוזים, זכוכית ועור.










.
.

עמוד הביתקנייה ציורים ופסליםזהירות ברכישת אמנות יגאל תומרקיןמשה קסטלגלריה לאמנות נאיביתי. קריזה - אוסף בראוןאביגדור אריכאמרדכי אבניאלברוך אלרוןצילוםאדולף הופמייסטרהזירה - פורום גולשיםהערכות אוספיםרסטורציה - שיחזורמגזין מכירה פומביתזכוכית פסיפס טכניקות באמנות
זרקור על אמןיעקב רוזנבויםאתי לב - אתר הביתאמנות - כתבותהכל על הכסףהכל על הזהבהחלפות ! החלפות ! אומנות אפריקניתאמנות מהקווקזמקטרות מים מהמזרחשעונים עתיקיםאריגים קופטייםזכוכית עתיקהארכיאולוגיהמרכז ארכיאולוגיכתבי יד מאויריםעיצוב פנים -מאיה מאיעריכת וידאו אמנותיתאספנות נשק